Inhoudsopgave
Inleiding.
Het programma Verslaving van ZonMw is afgerond.
Een vervolg voor Resultaten Scoren is door VWS geaccordeerd. Het
merendeel van de projecten is gericht op de zorg aan mensen met
verslavingsproblemen en varieert van klinische behandeling tot hulp op
straat.
Betrek verslaafden meer bij het
opzetten van onderzoeksvoorstellen en het vormgeven van de projecten:
dat vinden cliëntenvertegenwoordigers. Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst
van projectleiders van het programma verslavingszorg was dit een van de
agendapunten.
Ook binnen de hulpverlening aan
verslaafden willen ervaringsdeskundigen meer betrokken worden bij
programma's.
Binnen de hulpverlening aan verslaafden, ervaren veel verslaafden een
kloof tussen hen en de hulpverlening. Dit wordt vanuit de hulpverlening
bevestigd.
Binnen de verslaafdenzorg ligt een
breed terrein van kennis en ervaring braak, namelijk dat van de
ervaringsdeskundigheid bij (ex-)verslaafden, die in belangrijke mate
deze kloof kan overbruggen. Dit kan voor zowel het bereik als voor de
kwaliteit van de hulpverlening van groot belang zijn. Echter, de
effectiviteit van zelfhulp, die (ex-)verslaafden elkaar zouden kunnen
bieden, en de schakel die deze hulp kan vormen tussen cliënten en
professionele hulpverleners, is tot nu toe te summier uitgewerkt.
Dit projectontwerp biedt een mogelijke aanpak, waarbinnen:
- ervaringsdeskundigheid van (ex-)verslaafden een
gekwalificeerde plek kan worden gegeven binnen de hulpverlening,
- cliëntenparticipatie tot een bron kan worden
voor gefocuste actie naar de meest essentiële leefgebieden van
verslaafden voor herstel van een zelfstandig leven,
- een aanvulling op het hulpaanbod en een
vergroting van het bereik en de kwaliteit van de hulpverlening,
zonder dat de huidige professionele hulpverlening uitbreiding
behoeft.
Doel van het project:
- een kwalitatieve impuls geven aan de
hulpverlening binnen de verslavingszorg, door toevoeging van
gekwalificeerde ervaringsdeskundigheid.
-
(ex-)verslaafden
in staat stellen een zinvolle bijdrage te leveren aan de verbetering
van de hulpverlening aan lotgenoten.
- het verbeteren van de kwaliteit van de zorg en
de hulpverlening aan verslaafden door de hulpverleners nieuwe
mogelijkheden te bieden effectieve partnerschappen aan te gaan met
verslaafden(organisaties).
- (ex-) verslaafden een gekwalificeerde rol in dit
hulpverleningsproces te geven.
- de samenhang tussen verschillende voorzieningen
te bevorderen voor zover zij bijdragen aan het vormgeven van eigen
verantwoordelijkheid van cliënten en het ontwikkelen van een
geïntegreerde plek binnen onze samenleving.
- de kwaliteitscriteria van de huidige
hulpverlening aan te vullen met criteria, die vanuit
cliëntenperspectief worden geformuleerd.
Kenmerken van het project:
- een
praktijkgeoriënteerde benadering van ontwikkeling van zorgverlening,
door gelijktijdig kennisoverdracht en implementatie van nieuwe
hulpverleningsvormen aan te pakken;
- een
gefaseerde ontwikkeling en uitvoering;
- inbrengen
van gemotiveerde partners binnen het project met heldere taken en
gelijkwaardige posities;
- de
hulpverleningsopleiding en bijscholing van hulpverleners meer
focussen op de leefwereld en mogelijkheden van verslaafde cliënten;
- (ex)
verslaafden opleiden om effectieve bijdragen te kunnen leveren aan
een betere hulpverlening, waardoor de verbinding tussen
hulpverleningsaanbod en feitelijke hulp wordt versterkt en
geïntensiveerd;
- trainen
van cliëntenraden, of ervaringsdeskundige cliëntvertegenwoordigers,
(georganiseerd in een landelijke dan wel regionale werkgroep/pool)
op een meer gefocuste doelstelling en effectief handelen.
Inhoudelijke benadering.
De hulpverleningsopvatting binnen
dit voorstel gaat, mede daarom,
uit van een samenhangende benadering van preventie
(ontwikkelen en versterken van het balansvermogen), zorgverlening
(directe opvang) en nazorg (het hervinden van het evenwicht).
Projectontwerp.
Hulpverleners, (ex-)verslaafden en
cliëntenorganisaties en –medezeggenschapsorganen werken op basis van
partnerschap en een gezamenlijke strategie aan verbetering van de
hulpverlening aan verslaafden.
Binnen het project worden
hulpverleners bijgeschoold om thema`s, die verband houden met de
belevingswereld van verslaafden en hun ervaringen.
Als uitbreiding van de capaciteit
binnen de professionele hulpverlening aan verslaafden worden
(ex-)verslaafden opgeleid om bij hen passende rollen te vervullen in het
hulpverleningsproces op basis van hun ervaringsdeskundigheid en hun
intrinsieke geschiktheid voor dit werk. In de bijlage zijn drie functies
gedefinieerd. Op deze functies zal binnen dit project in de eerste fase
worden geworven en geschoold. Dat neemt overigens niet weg, dat meer
rollen/functies door ervaringsdeskundigen binnen het
hulpverleningsproces vervuld zouden kunnen worden.
Waar mogelijk zullen
ervaringsdeskundigen worden ingezet lopende het project. Met name in
“kleine” functies/rollen, zoals bijvoorbeeld gastheer/-vrouw in een
gebruikersruimte, kunnen mensen worden ingezet, zonder dat dit een
gepland scholingstraject vraagt. De inzet van ervaringsdeskundigen in
dit type rollen wordt wel gestimuleerd binnen het project, maar is niet
opgenomen in begeleiding- en scholingstrajecten.
Aan cliëntenorganisaties en
–medezeggenschapsorganen worden trainingen aangeboden om een
gezamenlijke strategie vorm te geven, gericht op de inzet van
ervaringsdeskundigen binnen de hulpverlening, en als gelijkwaardige
partner in het overleg met instellingen te kunnen deelnemen.
Pilots.
Het
project wordt uitgetest in een beperkte pilot (3 locaties).
Tijdens de pilot worden
organisaties/instanties, die geïnteresseerd zijn in het project en
eventueel in een tweede fase mee zouden willen doen, uitgenodigd deel te
nemen aan een buitencirkel. Voor deze buitencirkel worden organisaties
uitgenodigd, die overwegen ook zelf met ervaringsdeskundigen te gaan
werken. De buitencirkel wordt nauw betrokken bij de voortgang en
evaluaties van de pilot, waardoor een intensieve kennisdeling mogelijk
is en deelname aan een tweede fase vergemakkelijkt kan worden.
Kennisdeling.
Tijdens de uitvoering van de pilot
worden halfjaarlijks studiedagen gehouden voor de direct betrokkenen en
de buitencirkel. Deze studiedagen zijn vooral bedoeld om uitwisseling
mogelijk te maken tussen de verschillende werkpraktijken en van elkaar
te leren. De programmering van de studiedagen wordt voor een belangrijk
deel gevoed door de ervaringen binnen de coaching en de
scholingstrajecten.
Methodiekontwikkeling.
Al werkende wordt door een
Hogeschool een methodische beschrijving gemaakt van de nieuw opgedane
ervaringen en de effectiviteit daarvan binnen het hulpverleningsproces.
Planning van de
projectontwikkeling.
We
stellen ons voor om dit project in fasen te ontwikkelen.
De voorbereidingsfase.
Deze is bedoeld om
mogelijke partners te werven en met hen een projectopzet
definitief uit te werken.
Dit betreft een opzet, die
inhoudelijk, procesmatig en financieel ten minste de eerste fase
mogelijk maakt. De projectopzet zal globaal alle fasen van ontwikkeling
en implementatie op brede schaal moeten beschrijven.
De eerste fase
Deze
duurt in deze optiek twee tot drie jaar.
In de eerste fase kan worden
volstaan met een aanpassing van het curriculum in de vorm van een
keuzevak en een eerste groep van hulpverleners, die kunnen worden
bijgeschoold. Deze bijscholing richt zich op het herformuleren van de
eigen professionele rol in relatie tot die van de geschoolde
ervaringsdeskundige. Daarnaast zal de eigen deskundigheid worden
versterkt, gedacht vanuit de nieuwe rol.
De Ondernemingsraad van de
betrokken instellingen zullen worden betrokken bij deze ontwikkeling. In
overleg met hen zal een scholingsprogramma dan wel een ondersteuning
worden geboden vanuit Odyssee.
Door Odyssee kan in de eerste fase
gestart worden met de scholing van drie groepen ervaringsdeskundigen in
verschillende regio’s in het land.
In 3 tot 5 regionale
uitvoeringsorganisaties voor verslavingszorg worden cliëntenraden
geschoold en gefocust op de leefgebieden en de daarvan afgeleide
hulpverleningsstrategie.
Odyssee
of een andere daarvoor geschikte organisatie koppelt de ervaringen in
deze beperkte opzet met andere cliëntenraden en relevante partners in
dit veld.
Op lokaal/regionaal gebied worden
relevante partners gezocht voor ontwikkeling op de leefgebieden.
Op lokaal/regionaal niveau zullen
uitvoeringsorganisaties voor verslavingszorg bereid gevonden moeten
worden om verantwoordelijkheid te nemen voor de projectontwikkeling. Zij
kunnen dit doordat zij de beschikking hebben over extra personeel in de
vorm van de ervaringsdeskundigen.
De evaluatie van de effecten van de
eerste drie jaar is de basis voor eventuele aanpassingen van de opzet
van het project.
De tweede fase
OP basis van de evaluatie van de
eerste fase wordt de tweede fase in een definitief projectplan
uitgewerkt.
Vooralsnog gaan we uit van een
tweede fase, die ontwikkeld en gevolgd wordt op de manier, die ook in de
eerste fase is gehanteerd. Dat betekent, dat de schaal zodanig wordt
uitgebreid dat de instellingen uit de volggroep aan deze fase deel
kunnen nemen. Uitbreiding naar een landelijke schaal is te overwegen als
ook de tweede fase effectief is gebleken. Deze uitbreiding naar een
landelijke schaal zal planmatig moeten uitgewerkt.
Op dit moment is het niet zinvol
deze fase al in dit plan te beschrijven.
Projectpartners.
Het project heeft de volgende
primaire partners nodig:
-
Odyssee: als projectorganisatie en scholer/trainer van
cliëntenorganisaties en (partner in de scholing van) (ex-)
verslaafden;
-
Odyssee en LSD: als verbindingsorganisaties naar netwerken;
-
uitvoeringsorganisaties voor verslavingszorg : in de rol van partner
naar financiers en partner in de uitvoering;
-
een
Hoge School: leverancier van een aangepaste opleiding voor
hulpverleners in de verslavingszorg (meer outreachend, minder
therapeutiserend) (in de voorbereiding is met name gedacht aan
Hogeschool Windesheim, gezien de bestaande contacten en de
initiatieven daar om de opleiding voor hulpverleners in de
verslavingszorg opnieuw vorm te geven)
-
ZON-mw als adviseur i.v.m. financiering, evaluatie en
kennisoverdracht.
-
Inhoudelijke adviseurs: Trimbosinstituut, Resultaten Scoren,
GGZ-Nederland.
-
nog
te benaderen financiële partners, zoals Fondsen en andere
(Rijks)overheden.
Secundaire partners (veelal op
lokaal/regionaal niveau) zijn, gerangschikt volgens de domeinen van
Petzold:
Lichaam en geest: verslavingszorg, GGD, GGZ
Sociaal netwerk: sociaal- en maatschappelijk werk,
buurtvereniging, zelfhulpgroepen.
Materieel en financieel: woningbouwcorporaties;
daklozenopvang, sociale dienst
-
Arbeid en prestaties: vrijwilligerswerk en werkbemiddeling (CWI);
reclassering
-
Waarden en inspiratie: kerken, Humanistisch Verbond, politie,
educatieve en creatieve instellingen
Deze
lijst zal gaande het project uitgroeien op basis van lokale
mogelijkheden en opgedane praktijkervaringen.
Rol van partners binnen
het project.
Odyssee
verzorgt de ontwikkeling van het projectontwerp en krijgt de
projectleiding en coördinatie van de inzet van deelnemende partijen.
Daarnaast schoolt Odyssee de ervaringsdeskundigen in een kort traject
(een maand dagelijkse scholing), gevolgd door learning on the job
gedurende een jaar in de vorm van coaching en een cyclus van periodiek
gezamenlijke dagen scholing en uitwisseling van ervaringen. De
cliëntenraden (en de Ondernemingsraden) van betrokken instellingen
worden periodiek geschoold om optimaal te kunnen adviseren m.b.t. de
elementaire leefgebieden, waarop dit project zich richt.
De
uitvoeringsorganisaties voor verslavingszorg zijn uitvoerder van de
hulpverlening en als zodanig verantwoordelijk voor de effectiviteit en
kwaliteit van de geboden hulp. Zij zijn betrokken bij het dichten van de
in de inleiding genoemde kloof. De uitvoeringsorganisaties voor
verslavingszorg zijn voor de lokale projectontwikkeling
verantwoordelijk. Zij kunnen dit doordat zij de beschikking hebben over
extra personeel in de vorm van ervaringsdeskundigen. Zij worden in de
ontwikkeling en uitvoering van hun beleid ondersteund/geadviseerd door
Odyssee.
De afgestudeerde hulpverlener
heeft last van de kloof met cliënten.
Dat betekent, dat de Hogeschool binnen de initiële opleidingen
hier aandacht voor moet hebben binnen het curriculum. Nieuwe
hulpverleners moeten meer op de leefwereld van verslaafden gerichte
opleidingen krijgen en afgestudeerde hulpverleners moeten worden
bijgeschoold.
(De Hogeschool Windesheim heeft de
ambitie een HBO-studie verslavingsdeskundige op te zetten. Daarnaast
leidt deze Hogeschool ook nu al op tot hulpverleners in de
verslavingszorg.)
De cliëntenraad wordt
gefocust op de elementaire levensdomeinen lichaam en geest, sociaal
netwerk, materieel en financieel, arbeid en prestaties, waarden en
inspiratie. Op deze domeinen moet de nieuwe hulpverleningsvorm,
ondersteund door ervaringsdeskundigen, vorm krijgen.
Zij wordt geschoold en ondersteund
door Odyssee. Odyssee zorgt naast ondersteuning van cliëntenraden i.s.m.
LSD voor verbindingen in het relevante netwerk t.b.v. betrokkenheid van
de doelgroep.
Facilitering.
Het
project kent verschillende elementen, waarvoor verschillende financiers
moeten worden benaderd.
Bij de
uitwerking van het projectplan wordt de financier niet enkel benaderd
als geldbron, maar ook om een partnerschap te creëren. Vandaar dat bij
elk gesprek met een financier het totale project en zijn kenmerkende
benadering zal worden gepresenteerd. Vanuit dat partnerschap wordt met
partijen een adequate financiële dekking van de kosten uitgewerkt.
In de
voorbereidingsfase zal een strategie gemaakt worden om financiering
mogelijk te maken. Gedacht vanuit de diverse elementen in het
projectplan, zou een bekostiging mogelijk zijn, zoals hieronder is
aangegeven:
-
Wat betreft de
financiering kan de omvorming van het curriculum van de opleiding
zal Windesheim gevraagd worden een dekking van de kosten voor te
stellen.
-
De bijscholing van de
hulpverleners zal naar verwachting moeten worden gefinancierd uit
het scholingsbudget van de uitvoeringsorganisaties voor
verslavingszorg en/of vanuit speciaal voor dit doel beschikbaar
gestelde provinciale gelden.
-
Voor de
coördinatie van de voorbereidingsfase
door Odyssee
wordt financiering
gezocht bij het ministerie vanVWS. In
de
eerste
fase
en de tweede fase
zal
het project gefinancierd moeten worden door
de ministeries
van
VWS en Justitie en wellicht voor onderdelen bij
provincies.
-
Voor de scholing van de ervaringsdeskundigen
in de eerste en tweede
een financiering worden gevonden op landelijk niveau, eventueel
aangevuld met regionale/provinciale
middelen.
-
De
scholing van de cliëntenraden zal moeten worden gesubsidieerd door
de uitvoeringsorganisaties voor verslavingszorg en het ministerie
van VWS.
-
De
ondersteuning van de uitvoeringsorganisaties voor verslavingszorg
door Odyssee kan worden gefinancierd door een bijdrage van ZON.
-
De
ondersteuning voor de cliëntenraden (in welke organisatorische vorm
dan ook) is onderdeel van een financiële bijdrage van ZON en na de
experimentele fase bij voorkeur door het ministerie van VWS.
-
Waar
sprake is van een beloning
voor arbeid van de ervaringsdeskundigen zal apart
moeten worden overlegd met betrokken (locale) instanties. Deze
beloning van de ervaringsdeskundigen kan worden gefinancierd door de
uitkering, die mensen al hebben, door te betalen en deze aan te
vullen met een bijdrage tot het niveau van het minimumloon
Werkzaamheden in de
voorbereidingsfase.
-
Ontwikkelen van het definitieve projectplan i.o.m.
betrokken organisaties/instanties
-
Operationele uitwerking projectorganisatie.
-
Financiering regelen van voorbereidingsfase en
eerste fase van het project.
-
Vastleggen van de belangrijkste projectpartners voor
wat betreft:
-
De
pilots
-
Opleidingsinstituut/Hogeschool
-
LSD
-
Uitvoeringsorganisaties.
Begroting van
ontwikkel- en eerste fase:
Voorlopige begroting van de
ontwikkelingskosten van de voorbereidingsfase.
|
Actie |
actor |
kosten |
|
dekking |
1 |
omvorming van het
curriculum van de opleiding |
Hogeschool |
|
pm
|
reguliere
opleidingskosten Hogeschool |
2 |
ontwikkelen van de
bijscholing van de professionele hulpverleners |
uitvoeringsorganisaties voor verslavingszorg i.s.m. Hogeschool
(80%) en Odyssee (20%) en LSD |
nog begroten |
60.000
100 dd
|
aan te vragen
projectsubsidie |
3 |
ontwikkelen van
curriculum voor scholing van de ervaringsdeskundigen |
Odyssee en LSD |
nog begroten |
30.000
50 dd |
aan te vragen
projectsubsidie |
4 |
werven en voorbereiden
van deelnemende uitvoeringsorganisaties voor verslavingszorg |
Odyssee
|
pm |
|
onderdeel
coördinatiekosten Odyssee |
5 |
opstellen van
programma/curriculum m.b.t. scholing van de cliëntenraden |
Odyssee i.o.m.
cliëntenraden |
nog begroten |
30.000
50 dd |
aan te vragen
projectsubsidie |
6 |
maken van afspraken
m.b.t. de ondersteuning van de uitvoeringsorganisaties voor
verslavingszorg |
Odyssee en LSD |
pm |
|
onderdeel
coördinatiekosten Odyssee |
7 |
ondersteuning voor de
cliëntenraden |
LSD of rechtsopvolger |
nog begroten |
120.000
200 dd |
aan te vragen
projectsubsidie |
8 |
uitwerken van en
overeenstemming bereiken m.b.t. beloning ervaringsdeskundigen |
Odyssee i.o.m. :
vertegenwoordigers van cliëntenraden,
uitvoeringsorganisaties voor verslavingszorg,
uitkeringsinstanties/gemeenten |
pm |
|
onderdeel
coördinatiekosten Odyssee |
9 |
Opstellen van een
definitief plan en begroting van de eerste fase |
Odyssee |
pm |
|
onderdeel
coördinatiekosten Odyssee |
10 |
coördinatie van
voorbereidingsfase |
Odyssee
|
nog begroten |
30.000
50 dd |
|
Functieomschrijvingen
van in het kader van dit project op te leiden
ervaringsdeskundigen
Omschrijving van de volgende
functies:
Doel van de functie
Het
vergroten van de kwaliteit en effectiviteit in de verslavingszorg door
ervaringsdeskundigheid toe te voegen aan de bestaande hulpverlening.
Taken en
verantwoordelijkheden
-
Het in overleg met de verantwoordelijke hulpverlener
zelfstandig begeleiden van groepen cliënten van de verslavingszorg,
zoals de AA, NA en dergelijke.
-
Het in overleg met de verantwoordelijke hulpverlener
zelfstandig begeleiden van individuele cliënten van de
verslavingszorg gedurende het gehele zorgtraject.
Competenties
Vaardigheden
Functie-eisen
-
Ervaring heeft als cliënt van de verslavingszorg
-
Kennis heeft op specifieke gebieden
-
Zowel zelfstandig als in teamverband kunnen werken
-
Bereidheid tot het volgen van
deskundigheidsbevordering
-
Zelfstandig kunnen reizen
-
Bereidheid om onregelmatig te werken
-
Klantgericht en representatief
Functieomschrijving counselor
van hulpverleners / ervaringsdeskundige (expert) bij opleiding
verslavingszorg hulpverlener
Doel van de functie
-
Ervaringskennis- en deskundigheid, vanuit
cliëntperspectief, inzetten bij het ontwikkelen, voorbereiden,
uitvoeren en evalueren van gesprekstechnieken.
-
Ervaringskennis en professionele kennis vullen
elkaar aan.
-
Het agenderen en toelichten van specifieke
onderwerpen vanuit cliëntperspectief.
-
Het verzorgen van presentaties/inleidingen vanuit
cliëntperspectief over specifieke onderwerpen tijdens congressen,
symposia, studiedagen, themabijeenkomsten, trainingen etc.
-
Het toelichten van specifieke onderwerpen vanuit
cliëntperspectief tijdens congressen, symposia, studiedagen,
themabijeenkomsten, trainingen etc.
-
Het agenderen van specifieke onderwerpen vanuit
cliëntperspectief tijdens congressen, symposia, studiedagen,
themabijeenkomsten, trainingen etc.
-
Het inbrengen van ervaringskennis over specifieke
onderwerpen in adviesorganen, commissies en beleidsmakers.
Taken en verantwoordelijkheden
-
Ervaringsdeskundigheid kunnen overdragen aan
hulpverleners
-
Het bijhouden van ontwikkelingen t.a.v. de
verslavingszorg.
-
Het verzorgen van de (schriftelijke) terugkoppeling
van de activiteiten.
-
Het zelfstandig voorbereiden en uitvoeren van
opdrachten m.b.t. de presentatie/inbreng vanuit cliëntperspectief
over specifieke onderwerpen
-
Het verzorgen van (schriftelijke) terugkoppeling van
de activiteiten
-
Het bijhouden van ontwikkelingen m.b.t. de
specifieke onderwerpen binnen de verslavingszorg
Competenties
-
Gemotiveerd
-
Open en respectvolle houding
-
Inzicht hebben in taken en werkwijzen van
hulpverleners
-
Goed kunnen luisteren
-
Klant en procesgericht
-
Over eigen ervaring heen kunnen kijken
-
Affiniteit met (belangenbehartiging van) cliënten en
verslavingszorg
-
Positief kritische instelling
-
Eigen ervaring kunnen omzetten tot kennis
Vaardigheden
-
Communicatieve vaardigheden
-
Onderkennen van processen
-
Improvisatietalent
-
Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden
-
Presentatievaardigheden
-
Verschillende manieren van leren en leerstijlen in
kunnen zetten
-
Ervaringskennis kunnen inzetten in verschillende
werkvormen
Functie-eisen
-
Ervaring als cliënt van de verslavingszorg
-
Kennis op specifieke gebieden
-
Zelfstandig en in teamverband kunnen werken
-
Positieve instelling
-
Kennis op gebied van verslaving en zorg
-
Bereidheid tot volgen van
deskundigheidsbevorderingtraining.
Doel
van de functie
-
Voorlichting geven door ervaringsdeskundigen aan burgers, cliënten
en professionals over de verslavingszorg algemeen en op vraag over
specifieke onderwerpen/thema's, zodat zij(cliënten) bewustere keuzes
kunnen maken en sneller de juiste=passende hulp en/of ondersteuning
kunnen krijgen en vinden.
-
Spreekuur houden voor burgers, c.q. cliënten kan ook tot de
mogelijkheden behoren
Taken
en verantwoordelijkheden
-
Informatie verstrekken en voorlichting geven aan professionals over
b.v. beeldvorming, ervaringsdeskundigheid, kwaliteit vanuit het
perspectief van de cliënt.
-
Informatie verstrekken en voorlichting geven aan burgers en cliënten
omtrent allerlei zaken, b.v. wegwijs maken in de (verslavings)zorg,
nazorg en zelfhulpgroepen en ook doorverwijzen.
Competenties
-
Affiniteit met cliënten en (verslavings)zorg
-
Informatie goed kunnen verwoorden en overbrengen
-
Respectvolle houding en betrouwbaar
-
Kennis van de (verslavings)zorg, zelfhulpgroepen en de sociale kaart
-
Kennis over ervaringsdeskundigheid en cliëntenperspectief
-
Afstand kunnen nemen van eigen problematiek
Vaardigheden
-
Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden
-
Goed
kunnen luisteren en samenvatten
-
Adviesvaardigheden
-
Presentatievaardigheden
-
Inlevingsvermogen
Functie – eisen
-
Ervaring als client in de verslavingszorg
-
Brede kennis en overzicht van hulpverleningsmogelijkheden
-
Zowel zelfstandig alsook in teamverband kunnen optreden en werken
-
Klantgericht, betrokken bij clienten en geen verlengstuk van de
hulpverlening
-
Bereidheid tot het volgen van DBV en intervisie
-
Representatief
|