Adviesbureau Theo van Dam

Advies vanuit cliënt perspectief

Home - Columns - Een vergelijking

Een vergelijking

Veel gebruikers voelen zich niet gehoord noch begrepen. En volgens mij is dat ook terecht. Het is zo verschrikkelijk moeilijk om daadwerkelijk gehoord te worden en zeker als gebruiker. De enkele gebruiker die op wil komen voor zijn rechten en die van andere gebruikers, wordt nog steeds vaak vooral als lastpost gezien. Binnen de Instellingen Verslavingszorg, of moet ik zeggen Verslaafdenzorg, zijn nu wel overal cliëntenraden, maar binnen deze raden zijn actieve gebruikers nauwelijks vertegenwoordigd. De cliëntenraden zijn tevreden met het feit dat ze gehoord worden door de directies van de Instellingen of de Raad van Bestuur. Het gevaar binnen deze regelmatige ontmoeting zit hem in het feit dat de raden afhankelijk zijn (op zijn minst financieel) van een goede relatie met de directie/RvB. Ze krijgen door deze relatie vaak steeds meer begrip voor de problemen van de Instellingen. Ook hebben veel cliëntenraadsleden nog een afhankelijkheidsrelatie met de Instelling. Een aantal cliëntenraden dreigt ingekapseld te worden door de Instelling. Het vele (lees-) werk dat je als vrijwilliger moet doen is haast niet te behappen. Laat staan dat er veel tijd overblijft om met de achterban te overleggen en te spreken over hun wensen, noden en behoeftes. Vanuit cliënten wordt zodoende gemopperd op zowel de Instelling als de cliëntenraad. En de cliëntenraad…. Die zou zich ook moeten richten op de (lokale) politiek. Hier speelt in ieder geval de machtsverhouding niet op het niveau van afhankelijk zijn aan het instituut. Maar is dat wel zo? Wanneer je mag inspreken bij een raadsvergadering wil dat nog niet automatisch zeggen dat je ook daadwerkelijk gehoord wordt. Maar gebruikers zijn al tevreden wanneer er slechts een enkeling de moeite neemt hen te begrijpen. Behoeftes en wensen van gebruikers op een politieke agenda plaatsen, dat is wat anders. Zouden gebruikers een andere manier van communiceren moeten gaan bezigen of zou het niet aan de taal liggen, maar vooral omdat er op verschillende niveaus gesproken wordt. Ikzelf probeer nu met het schrijven va Theo’s trip op de LKV-site mensen aan het denken en reageren te bewegen. Of er na gedacht wordt weet ik niet, maar reacties heb ik nog niet ontvangen. Spreek ik op een ander niveau? Ik spreek vanuit gebruikersperspectief vanuit de praktijk dus. Ik hoop dat er tenminste 1 persoon is die mijn trips leest en er over na denkt. Misschien dat die enkeling op termijn een dappere poging wil gaan doen om beleid te beïnvloeden vanuit het perspectief van gebruikers. Ze zijn het waard. Inspreken in een raadsvergadering, overleggen met de directie van een instelling, het schrijven van een stukkie, wat levert het op? En ik…. Ik hoop het positieve effect nog eens te merken.

TvD